Wycieczka po tunelach Norwegii
Tunele w Norwegii
Norwegia, przez swoje położenie, czyli dużą liczbę wysp i fiordów, postanowiła budować tunele podmorskie, które ułatwiają mieszkańcom i turystom przeprawę między miejscami. Są one alternatywą dla promów, którymi podróż zajmuje trochę więcej czasu i nie jest tak łatwa i dostępna w każdym czasie i o każdej porze.
Oprócz tego, w Norwegii znajdują się też tunele na lądzie - jest ich ponad tysiąc. Będąc tu na wyczieczce warto przejechać się kilkoma różnymi ponieważ naprawdę robią wrażenie. Niektóre z nich są wyjątkowo długie - mają ponad 20 km długości, a także dość słabo oświetlone. Nie wszystkie z nich są dostępne dla rowerzystów.
Oprócz tego, Norwegia również planuje wybudowanie pierwszego tunelu dla statków. Ma on ułatwić żeglugę statkom, unikając wypłynięcia w otwarte morze, gdzie przez warunki pogodowe często pojawiają się sztormy. Tunel ma liczyć 1,7 km długości, 50 metrów wysokości i będzie przebiegał pod półwyspem Stadlandet między fiordami Moldefjorden oraz Syltefjorden.
Popularne tunele w Norwegii
-
Lærdalstunnelen to najdłuższy tunel drogowy na świecie - ma aż 24,5 km długości. Znajduje się on pomiędzy Aurland i Lærdal, łącząc Oslo i Bergen. Został otwarty w 2000 roku.
Popularną atrakcją jest wycieczka objazdowa przez tunel, kolejno przystanek przy fiordzie we Flåm oraz powrót przez płaskowyż Aurlandsfjellet. System oświetlenia symulujący naturalne światło o świcie został zainstalowany we wszystkich częściach tunelu, by kierowcy mogli uniknąć monotonii w czasie jazdy tunelem. Oprócz tego, aby zapewnić kierowcom świeże powietrze podczas jazdy tunelem, wybudowana kilka szybów wentylacyjnych oraz zamontowano wentylatory. Przejazd tunelem jest bezpłatny.
-
Tunel Ryfylke to najdłuższy, najgłębszy i najbezpieczniejszy tunel podmorski na świecie. Tunel jest dwujezdniowy i łączy ze sobą Ryfylke ze Stavanger w regionie Rogaland. Ma 14,3 km długości i w najgłębszym miejscu sięga do 292 metrów pod powierzchnią morza. Tunel został otwarty 30 grudnia 2019 roku, a jego budowa trwała siedem lat. Również tutaj znajdują się oświetlone kawerny, które pomagają kierowcom unikać jednostajnej drogi przez tunel.
-
Tunel Rogfast będzie najdłuższym i najgłębiej położonym tunelem podmorskim na świecie. Jego długość ma wynosić 27 km, a w najgłębszym miejscu ma sięgać do aż 392 metrów pod poziomem morza.Tunel będzie łączył dwie gminy z regionu Rogaland - Randaberg i Bokn. Dodatkowo, ma zostać wybudowany zjazd, który będzie łączył tunel z leżącą w okoli wyspą Kvitsøy. Zaczęto go budować w 2018 roku, a jego ukończenie planowane jest na rok 2025/2026.
Zobacz na wycieczce największe tunele drogowe, kolejowe i podmorskie Norwegii
- Tunel Lærdal, otwarty w 2000 roku, długość 24,509 m.
- Tunel Ryfylke, otwarty w 2019 roku, długość 14,400 m.
- Tunel Gudvanga, otwarty w 1991 roku, długość 11,428 m.
- Tunel Folgefonna, otwarty w 2001 roku, długość 11,150 m.
- Tunel Toven, otwarty w 2014 roku, długość 10,665 m.
- Tunel Jondal, otwarty w 2012 roku, długość 10,400 m.
- Tunel Mælefjell, otwarty w 2019 roku, długość 9,354 m.
- Tunel Korgfjell, otwarty w 2005 roku, długość 8,530 m.
- Tunel Steigen, otwarty w 1991 roku, długość 8,079 m.
- Tunel Bømlafjord, otwarty w 2000 roku, długo 7,888 m.
- Tunel Eiksund, otwarty w 2008 roku, długość 7,765 m.
- Tunel Svartis, otwarty w 1986 roku, długość 7,615 m. >/li>
- Tunel Høyanger, otwarty w 1982, długość 7,543 m.
- Tunel Vallavik, otwarty w 1985 roku, długość 7,510 m.
- Tunel Åkrafjord, otwarty w 2000 roku, długość 7,400 m.
Oferty wycieczek do Norwegii